Kecoh wanita berpakaian ihram lelaki semasa melakukan tawaf


Rabat - Walaupun imam tidak boleh bercakap tentang video itu sendiri, komennya menyentuh pusat perdebatan serius mengenai perbezaan antara wanita dan lelaki.

Video yang dipersoalkan itu menunjukkan seseorang memakai "ihram," pakaian jubah putih untuk haji ke Mekah. Walau bagaimanapun, walaupun individu yang memakai pakaian lelaki, mereka kelihatan wanita, yang boleh mencadangkan identiti androgynous. Penonton dikelirukan oleh kombinasi fenotip perempuan yang mengambil peranan gender seorang lelaki.

Crossover jelas mendapat perhatian sebagai contoh yang tidak dapat diterima dari bahagian lelaki dan wanita yang wujud bersama.


Kecoh wanita berpakaian ihram lelaki semasa melakukan tawaf! Macam-macam hal dunia akhir zaman.
Posted by Seni Media on Friday, June 14, 2019


Sheikh Adel al-Kalbani, bekas imam Masjidil Haram di Mekah, mengutuk pemisahan jantina yang tegar, mengatakan amalan itu menjadi sangat ketat yang menyumbang kepada "fobia wanita." Dalam komennya, beliau merujuk kepada peraturan yang membuat Kehidupan wanita Saudi jauh berbeza daripada kehidupan untuk lelaki Saudi.

Komen dibuat semasa wawancara televisyen. Dalam konteks politik konservatif Arab Saudi, Kalbani dikenali sebagai pemimpin agama yang lebih liberal, kerana dia membenarkan permainan muzik dan kad yang telah diharamkan di khalayak ramai. Saudi hanya baru-baru ini membiarkan wanita memandu, dan kemudian ada seorang penjaga lelaki yang hadir. Ini jenis sekatan meluas ke masjid, yang mana Al-Kalbani mengkritik dalam wawancara beliau.

Al-Kalbani juga mengatakan bahawa wanita di bawah keadaan hari ini lebih terisolasi daripada masa Nabi Muhammad: "Di zaman Nabi … para lelaki itu selalu berdoa di depan dan wanita berdoa di belakang masjid tanpa partisi, tidak walaupun tirai. "

"Malangnya hari ini, kita paranoid - di masjid - tempat ibadat. [Wanita] sepenuhnya dipisahkan dari lelaki, "kata Al-Kalbani. Beliau juga mengatakan bahawa wanita perlu ditangani dengan nama mereka. Memanggil wanita dengan nama mereka adalah amalan dari zaman awal Islam.

Wartawan Saudi Jasmine Bager menjelaskan mengenai banyak cara wanita ditangani dalam majalah Time, "Seperti sekarang, nama kami tidak dituturkan. Sebaliknya, wanita sering dirujuk sebagai anak lelaki, isteri, kakak atau ibu lelaki. Sebenarnya, nama seorang wanita dianggap sangat peribadi yang memalukan atau memalukan kepada sesetengah pihak jika ia dibuat untuk mengatakannya. Orang asing akan memanggil 'auntie' atau 'guru' wanita. Dan kami secara tradisinya tidak ditangani secara langsung oleh lelaki yang tidak berkaitan dengan kami. "

No comments:

Powered by Blogger.